søndag 5. august 2018

Rollespill (måned 1): Stabilisering

Etter at det ble relativt stille på rollespillfronten fra april til litt uti juli (en "kald" periode), er jeg allerede godt igang med å gå inn i en "varm" periode med for mye spilling. På tide å stabilisere.

For å etterape strukturen til WoW-logginga, vil jeg hovedsaklig prøve å snakke om kampanjer i isolasjon enn å drive med store tankeeksperimenter og så digregere meg til lange tekstvegger. Og så følge samme regel: sette opp mål for kampanjene, jobbe mot målene og ikke starte noe nytt før en kampanje er ferdig. Selv om en hovedmålsetting er å ikke starte kampanjer som på forhånd antas å kunne vare over 10 sessions, har jeg allerede to unntak fra regelen og er i gang med noe som sikkert tar lenger enn 10 sessions... Så får bare bli når noe nytt starter. Så blir også en inndeling i avgrensede og evigvarende kampanjer.


Avgrenset kampanje 1: Mutant År Noll: Maskinarium (spilles ved bordet)


Status ved bloggstart: En ferdiglagd kampanje som fungerer som en opprinnelseshistorie for robotene som ender opp ute i hovedsettingen Mutant År Noll. Handlingen er lagt til Helium hvor spillerne er roboter som har fått innsikt; og må forholde seg til en verden som ser på det som en konstruksjonsfeil og hvor verdenen de holder til i er i ferd med å kollapse. Har en pool på 5 spillere per nå, men en sjette har meldt litt interesse. Når den ble startet opp så det ut som 5-10 4 timers sessions var et godt gjett på hvor lang tid det ville ta; men for øyeblikket ser det mer ut som 10-15. Er underholdende å GMe mest fordi spillet "tvinger" spillerne til å bruke mer beskrivelser i det de gjør og må interagere mer med verdenen enn det vi er vant med. Et irritasjonsmoment er at kampene tar lenger tid og er mer kronglete sånn roboter tar skade, og spillerne har også uttrykt litt irritasjon over dette. Antar det er plausibelt å bli ferdig uten at man går lei.

Målsetting: Spille gjennom kampanjen (estimert 10-15 sessions totalt).
Sessions spilt: 3 totalt.


Avgrenset kampanje 2: Shadow of the Demon Lord: Tales of the Demon Lord
(spilles ved bordet)


Status ved bloggstart: En ferdiglagd kampanje som ved en brokete enkeltstående eventyr forteller om mørke krefter som prøver å ta kontroll over byer i nord i settingen. Har en pool på 4 spillere. Ble startet på sensommern i fjor og forventet å bli ferdig før jul siden spillet mente man burde klare 1 eventyr per session; og kampanjen er 11 eventyr. Og siden vi prøvde spille hver helg... Men ikke bare hadde vi litt dårlig kompatible kalendere, men det ble også en tidvis negativ stemning rundt bordet. Plutselige regeldiskusjoner, spillere som ville ha narrativ og stemning vs de som bare så etter neste kamp og en del andre klassiske rollespillkonflikter. Det ble en lengre pause, men vi startet opp igjen på nyåret. Noen av konfliktlinjene blusset litt opp igjen, men det var hovedsaklig en del kalenderkluss så det ble bare et knippe spillinger før man havnet i en 4 måneders pause igjen. Skal introdusere en fillerkarakter så det blir enklere å spille med 3 spillere som vil hjelpe på at vi får spilt. Men konfliktlinjene tror jeg bare man må leve med til kampanjen er over, så får man heller ta en diskusjon om temaet (inkludert om jeg i det hele tatt passer som GM for dem). Antar det er plausibelt å bli ferdig, selv om man sikkert går litt lei.

Målsetting: Spille gjennom kampanjen (estimert 16 sessions totalt).
Sessions spilt: 10 (estimert).


Avgrenset kampanje 3: Mutant År Noll: Genlab Alfa (spilles ved bordet og på Roll20)


Status ved bloggstart: En ferdiglagd kampanje som fungerer som opprinnelseshistorie for dyremutantene som ender opp ute i hovedsettingen Mutant År Noll. Spillerne er dyremutanter som er en del av et opprør i Paradisdalen mot roboter som kalles Betrakterne. Disse bortfører og driver forskning på dyremutantene som har ført til opprøret og at spillerne er en del av det. Har en pool på 3 spillere per nå, men teoretisk kan en fjerde spille. Som Maskinarium var det antatt 5-10 sessions; men ligger i motsetning til Maskinarium an til å holde skjema (2 sessions, halvveis uti kapittel 2 av 5). Hadde en kjappere start enn Maskinarium, fult av karakterbyggende hendelser og en god del action som ikke nødvendigvis var slåssing. Slåssing er dessuten langt kjappere og mindre kronglete her enn i Maskinarium. Litt usikker på om vi blir ferdige siden denne gruppa gjerne har hatt ganske store utfordringer på avtalefronten.

Målsetting: Spille gjennom kampanjen (estimert 10 sessions totalt).
Sessions spilt: 2 totalt.


Avgrenset kampanje 4: Pathfinder: Ruinene av Ür (spilles på Roll20)


Satus ved bloggstart: En egenlagd sandboxkampanje hvor spillerne må utforske ruinene av en by og håndtere enkelte innbyggeres sterke vilje til hva som burde gjøres der. Ble startet før jeg ville begrense meg på kampanjelengde; tanken er vel egentlig å la spillerne prøve å spille fra level 1 til 15-20 med noen mythic lvler på toppen. Problemet er litt at jeg hadde masse inspirasjon når første versjon av Ür ble spilt, og hadde noe av det samme når det ble startet opp igjen - men alle de andre kampanjene er langt mer interessante for øyeblikket. Å lage hexes som isolert sett er morsomme å spille gjennom, ta 3 timer eller mindre og ikke bare være en ren xp soak+foreshadowinggreie er rimelig slitsomt å få til når alt man vil er å fikle med de andre kampanjene. Så spørs om denne får ganske mange hvileskjær inntil noe av det andre blir ferdig; spesielt siden denne kampanjen har en pool på 2 spillere og de må velge bort de andre Roll20-alternativene for å spille dette. Svært usikker på om dette er noe som blir spilt ferdig.

Målsetting: Spille gjennom kampanjen, som innebærer både å løse de narrative utfordringene og få spillerne opp til level 15+.
Sessions spilt: 3 totalt.


Evigvarende kampanje 1: Mutant År Noll (spilles på Roll20, muligheter for å spille ved bordet etterhvert)


Status ved bloggstart: Spillet går ut på at man er mutanter som til en viss grad kan leve etter apokalypsen med atomvåpen, pest og annet har lagd verden øde. Man må bygge seg en ark, utvikle seg som et samfunn med de få folkene man har, utforske verden og finne en framtid siden man er ikke er istand til å formere seg. Har en pool på 2 spillere. Hadde en kampanje gående for et par år tilbake som døde ut pga alt stagnerte; spillet legger opp til utforsking, såpeopera i arken og forholde seg til utenforstående. Men ingenting ble interessant nok eller en klar nok rød tråd til at det ble noe annet enn å bekymre seg for mat og vann. Vi har knapt spilt noe av denne kampanjen; og har hatt et ganske langt opphold siden sist, så vanskelig å si om det ble bedre. Har hatt en diskusjon om at det hadde vært bedre med flere spillere for å ha tilgang til flere skills og evner, uten at jeg helt kjøper det som løsning på stagneringa. Et bedre punkt en spiller kom med at de to som spiller ikke er proaktive og ikke har intern dynamikk som gjør at de dytter handlingen framover så lett. Dette kan jeg kjøpe; å få inn 1+ ekstra spillere for mer dynamisk spilling og flere kontaktpunker for spillerne er sikkert noe som kan hjelpe. Samtidig vil jeg prøve å dytte denne gruppa gjennom metaplottet spillet kommer med, siden ekspansjonene vi spiller ellers har en del spoilere. Så en enkel rød tråd og at de SLPene de har valgt involverer seg i dette metaplottet også. Antar dette er et spill som kan spilles lenge og mye, siden jeg selv vil prøve å få til mer selv om spillerne kanskje gir seg.

Langsiktig målsetting: Få til flere spillere som deler arken (kanskje få til en pool på rundt 8), eventuelt flere grupper som har arker ikke langt fra hverandre med interessekonflikter osv. Spille kampanjene som Fria Ligan ser ut til å slippe om ikke lenge.
Kortsiktig målsetting: Spille gjennom metaplottet.
Sessions spilt: 2 totalt.


Evigvarende kampanje 2: AD&D 2.5e: Birthright Grand Campaign
(spilles på Roll20, muligheter for å spille ved bordet etterhvert)


Status ved bloggstart: Helt siden jeg skaffet settingen til AD&D 2e på 90-tallet var det noe jeg gjerne skulle sett ble spilt i lang, lang tid. Men når alt kom til alt er det faktisk relativt kronglete. Vi har prøvd noen ganger, og hittil er denne evigvarende kampanjen også bare "prøve". "Prøve" fordi vi strengt tatt har vært støkk på karakterlaginga i 2 år nå, siden den ene spillern ikke klarer å ta et valg for en karakter i et simpelt system (og det på tross av at han tydeligvis har lyst til å spille). Det er hovedsaklig to problemer med selve kampanjen; det ene på herskernivå og det andre på standard D&D nivå. Herskernivået sklir fort ut på bokføring, siden det ikke bare er konger, men også sjefer for laug og templer som må holdes orden på. Man er pokka nødt til å begrense ha man faktisk utvikler som DM, ellers er det en papirmølle som ikke ligner grisen. Har prøvd å løse dette ved å bestemme startland til spillerne som er inntil hverandre, og så "aktivere" et par naboland med en superslem nabo ikke langt unna. Det andre er eventyrgreia. Herskere som forblir level 1 får fort et ørlite problem. Det samme om de aldri ser snurten av hvordan landene deres faktisk er, sånn for narrativet og stemningen sin skyld. Har endt opp med at de har en unblooded i tillegg til herskern de kan sende ut på eventyr eller som en henchman hvis herskern skal ut på middager eller annet. Problemet er at det fort kan bli flere spill... Og at det bare er et pool på 2 spillere for øyeblikket. Mulig jeg må forsøke å rekruttere som med mutant. Har vel egentlig gitt opp at dette skal bli en faktisk ting for lenge siden, og når man i tillegg blir sittende fast i character creation i 2 år. Men av en eller annen grunn er dette spillet nesten det nerdedefinerende med meg; jeg kan gå lei alt annet, men tanken om å få til en skikkelig Birthright-kampanje er alltid noe som dukker opp i bakhuet jevnlig.

Langsiktig målsetting: Få inn 1-3 ekstra spillere (med regenter og unblooded)for mer dynamikk på herskerplanet, flere muligheter for tradisjonell eventyring. Og jamn herskerutvikling, om ikke annet.
Kortsiktig målsetting: Komme igang.
Sessions spilt: 0 totalt.
Domain turns tatt: 0 totalt.


Store Haelyn for en lang post... Heldigvis spilles det vel aldri mer enn 2-3 forskjellige spill i måneden så slipper mengden baluba etter denne første posten.


Ingen kommentarer: