onsdag 12. mars 2014

The Banner Saga (PC)

)

Etter masse reruns, var det endelig på tide med noe nytt noe! Bare pga Twitch..

Dette spillet er en dose rpg light - man har ymse roller i en kritisk situasjon (litt ragnarok, hvis ikke 100%), hvor man veksler mellom å spille ledern i to forskjellige karavaner. Hvor man blir satt i diverse situasjoner, og må velge blant diverse samtalevalg, og veivalg osv. Dette påvirker karavanen (hvem man får med, hvor mange som overlever osv etc); hvor kickern er at spillet lagrer kontinuerlig, så alle valgene man tar spiller faktisk en rolle. Eller føles det ut som, da jeg ikke har spilt en runde 2 for å dobbeltsjekke om det er varians (men siden det er achievements som går på sånt, antar jeg jo det er sånn). Den andre biten i spillet er god gammeldags turn based taktikk/strategi, hvor man har enheter/helter/anithelter som går rundt på et rutenett og man må bruke laget på best mulig måte, for å vinne mot ofte langt sterkere motstand på papiret. Et subsystem av dette er at man som i andre rpger får xp (i dette tilfellet kalt reknown), men at xpen kan brukes til å forbedre rollene man bruker i kamp, kjøpe forsyninger til karavanen eller kjøpe items man kan utstyre rollene med. Som gjør at man må ta en del harde valg der, selv om levlinga av heltene i seg selv er ganske simpelt.

Det beste med spillet var stemninga. Selv om det ikke akkuratt er fotorealistisk grafikk, klarte stilen og lydbildet å skape en unik viking-apokalyptisk stemning. Spesielt gudesteinområdene var fantastiske. Rollene var som regel noen man engasjerte seg i (enten man ville kaste de fra en klippe eller få de helskinnet gjennom spillet), så selv om man ikke lagde de selv fra starten, var det enkelt å engasjere seg. Kampene var morsomme nesten hele veien gjennom. Slutten var passende for spillet..

Problemene til spillet var for det meste av den sedvanlige indie-utgiver karakteren. Jeg ser lett gjennom fingrene på at det ikke er voiceakting å snakke om (bare en sjelden gang), manglende animasjoner (utenfor kamp) og den type ting som lett skyter budsjettet i været. Men det som er en stor nedtur her, er brettutformingen i kampsekvensene. I farta husker jeg kun 1 brett som ikke bare var en åpen plass, samtlige andre var bare en form for firkant uten noen clutter av noe slag. Det hadde vært fint med ting som litt buskas, vann og andre ting som gjorde at man måtte ta litt mer hensyn til sånt (bruk av dekning osv), sånn som det var nå var det stort sett en ting som alltid funka (som var veldig gamist) - få fienden ned på lav helse og la de være der inntil de alle hadde lav helse, og det var alt, når man klarte å få det til i praksis ble det ikke særlig spennende lenger.

Hvis ikke Candy Crush Scumbags eller hva selskapet heter torpeder sjansen til en oppfølger med advokatbøllinga si med at de eier "saga" i spilleøyemed, håper jeg på et Banner Saga 2, hvor de har spilt litt Fantasy General eller noe, og finner ut at å putte inn litt clutter av noe slag hadde vært en kanonide.

8/10.

Ingen kommentarer: