søndag 10. mars 2013

Tomb Raider 2013 (XBOX 360, solo only)



Etter hundre og fjørti reboots, filmer og dilldall, ville jeg prøve å ta noe de lagde til denne IPen seriøst. Og det var jeg glad for...

Spillet er jo en fin blanding av alle genre, som så vanlig i AAA spill for tia. Lara Croft og crewet hennes er stuck på en øy ikke langt fra Japan, og historien dreier seg om at Lara må ta en god del treff på haka (ok, noen MASSIVE treff) for å bli den heltinnen hun ellers har vært. Som vel er ok, men hun framstilles hele tia som ganske naiv, uskyldig og vil ikke gjøre noe som kan minne om slemt mot noen, men når man spiller er det om å gjøre å ta alt som ikke er bolta fast, drepe ting på mest mulig voldsom måte, så det hele ender bare opp som standard rpg historiefortelling. De andre karakterene er ubrukelige og føles bare ut som de tar opp tid som kunne blitt brukt mer på hovedpersonen eller settingen. (Settingen bygges forøvrig også ganske bra opp og er ganske spennende).

Kontrollsystemet er nær sagt perfekt, det er en over skuldern kameravinkel, som minner mye om Resident Evil/Dead Space og lignende, men etter 12-15 timer spilling var det aldri noe plattforming eller actionsekvenser som det var noe å utsette på det i det hele tatt. Problemet, som egentlig er den eneste store svakheten til spillet, er Quick Time eventene. Trodde noen hadde lært noe av God of War 2s horrible bossfights, men det er noen som fortsatt synes det er fantastisk gøy å lage cinematiske sekvenser hvor man må fokusere på et hjørne av skjermen hvor det står hva man skal trykke på og så se på youtube etterpå HVA SOM EGENTLIG SKJEDDE! Hva er det jævla poenget? Hvis man lager quick time events, så burde man måtte trykke på knappene først, og så se resultatet etterpå (se: Kingdoms of Amalur). At det vanlige kontrollsystemet er så robust (og at de på flere steder i spillet ser ut til å ha funnet ut en annen måte å gjøre det på, istedenfor mer QTE) blir det ekstra ille når man må lide seg gjennom de sekvensene til å faktisk få spille.

Spillet føles ganske langt, uten at det blir monotont noen gang (bortsett fra at de sedvanlige skrekkfilmtropene blir brukt, så når spillet bruker 10 timer eller noe på å bygge opp til hva kickern til historien er når man forstår det etter 5 minutter, blir det så ekstremt øyerullende...), som er ganske imporende, siden de fleste AAA spill enten er 8 timer, eller 20 timer som kunne vært 1 time. Hurra! Gjenspillingsverdien ligger vel i folk med samlemani, da det ikke er mye annet nytt å gjøre bortsett fra å sanke sammen skjulte gjenstander...

9/10.

Ingen kommentarer: