søndag 10. februar 2013

Dead Space 3 (XBOX 360, solo only)



Som en stor fan av de to første spillene (likte muligens Dead Space 2 bedre enn det første), var det stor glede å få det tredje i hus. Men her har det vært litt for mange kokker, for makan til søl...

Man skal kanskje ikke overdrive sammenligninger i anmeldelser, men her blir det umulig:

Historien kan vel kalles relativt vag, minner utrolig mye om At The Mountain Of Madness av Lovecraft (eksepdisjon til kalde strøk, eldgamle mystiske ting lever der, skumle saker) i utgangspunktet, men klarer bare ikke fortelle den på en måte som gjør det til noe man gidder bry seg med. Det får Diablo 3 og MMOer til å virke som eposer verdig en Nobelpris i litteratur i forhold. Kombinert med at man ofte blir nødt til å se samme elendige ikkeinteraktive sekvenser om igjen pga horribelt designa checkpoints, er det vanskelig å ikke bli frustrert over historiefortellinga her. At man i tillegg prøver å drasse inn et trekantdrama, extras som får utrolig dramatiske dødsfall før man egentlig veit noe om de eller bryr seg, gjør at dette er et skoleeksempel på hvordan man OVERHODET IKKE burde mekke historie i et spill (eller noen annen form). Det faktum at man sniker inn en cliffhanger på slutten gjør at Guden for Facepalming sansynligvis har gått opp noen ranks i status blant gudene. Et lite pluss er dog audio og textloggende man finner her og der, som gjør at man får litt av den gamle dead space følelsen, og gjør at man får historie presentert mens man spiller istedenfor noe begredelig oppgulp som bryter immersion.

Grafikken og lyden er et sammensurium. I det ene øyeblikket mister man nesten pusten over romvistaen man blir slunget ut i med utrolig stemningsfull musikk, i det neste øyeblikket er det det bare et grusomt skjærende leven fra monsterne, i en uinspirert korridor i et bygg som er gjenbrukt for førtiende gang, Dragon Age 2 style. Kombinert med at alle karakterene ser ut som de har vært gjennom en botoxoperasjon med forskjellig hell i ansiktet (og varierende grad av bruk av steroider), mens skyggene og lysforholdene plutselig er langt mer interessante å se på, begynner man å lure. Samme er mixinga av lyden, ofte er det en intetsigende fx lyd som er totalt irrelevant som drukner musikken eller andre ting, og som fremkaller hodepine. At samtlige miljøer i spillet ikke føles organiske i det hele tatt (bare noen spesielt merka bokser og inventar kan flyttes på eller gjøres noe med eller påvirkes av fysikken i resten av spillet) gjør at det hele stort sett bare blir dørgende kjedelig, selv om de har masse bra her og der. De bare drukner det i det ubrukelige...

Det verste er dog actionbitene. Bortsett fra bosskampene (som samtlige er KJEMPEMORSOMME!), føles det ut som de har putta 10 timer med trashmobs inn i spillet, mens det hadde holdt med 2 timer med sånt. At de mer eller mindre popper ut i løse lufta akkuratt hvor de vil (dragon age 2 style igjen), så det ikke har noe å si hvor man steller seg underveis, at miljøene stort sett er intetsigende, og at alt tåler så forbanna mye, gjorde at jeg gikk lei veldig tidlig, og fikk helt fnatt underveis. Når det jevnlig er quicktime events, grusomme klatresekvenser med elendige kontroller mens man skal skyte de samme juksemonsterne igjen og IGJEN OG IGJEN, gjør at det virker som de bare har det der så ingen skal anklage dem for at det ikke er et skytespill, som jo tydeligvis er det eneste AAA titler prøver å være om dagen. Er det virkerlig noen som synes det er gøy å gå fram og tilbake de samme plassene, og ha en langtekkelig kamp mot gjenbrukte monstre på tredje spillet?

OK, det var et aspekt med spillet som jeg likte veldig godt. Puzzles. Igjen, cruise rundt i verdensrommet med rakettstøvler, med begrensa oksygen og utrolig utsikt, og fikse ting, var noe få andre spill er i nærheten av å kunne konkurrere med. Andre "gåter" i spillet var bygd opp bra, og de passet veldig godt inn i spillet (i motsetning til masse av karakterene og skytesekvensene!) - muligens var de for lette, men det er jo et skytespill, så man kan vel ikke upstage tid brukt på skyting i forhold til puzzles.

I tillegg var craftingsystemet egentlig ganske neat, mekke egne skytere og redskaper. Men samling av ressurser ble bare teit, og Diablo 3/ MMO opplegg igjen som deltok i å ruinere hele stemningen. "Jeg har det egentlig travelt med å nå igjen ene skurken her, bare la meg ta en tur på lageret og trampe på alt av bokser, lik og udøde monstre så jeg kan få litt skrapmetall først". Javel.

Jeg skulle ønske, når alt dette er sagt, at istedenfor å lage et Dead Space 3, med en suppe som dette, kunne de heller lagd 3 forskjellige:

Dead Space 3: as seen in Dead Space (samme kamera, med hovedvekt på puzzles, monstre man måtte outsmarte, utrygg stemning).

Dead Space 3: Gears of War klone (som Gears of War, og gjør de elementene som allerede er i spillet gode, istedenfor skrot).

Dead Space 3: Roguelike (MMO style lootwhoring som det er nå, isometrisk vinkel, lvling, blabla)

Det kan nesten virke som studioet ville lage disse spillene, men EA ville bare finansiere 1 release...

3/10.

Ingen kommentarer: