mandag 26. november 2012

Syndicate (XBOX 360)



Remake smemake. EA style - ta et klassisk spill og lag FPS ut av det. Jeg spillte aldri originalen noe særlig, så jeg er ikke av de lojale corperne som ikke ville tatt i spillet med William Gibsonbokvotter. Men jeg skjønner fortsatt ikke poenget med å ikke bare lage en ny IP og la den gamle være i fred...

Uansett. FPS spill. Løp dit spillet vil du skal løpe, skyt ting på veien, trykk på knapper, stort sett. Men her har man også hacking, stort sett av andre folk, siden det er cyberpunksetting og alt. Med den utrolige fantastiske måten ved at man holder inne en knapp til det funker, og bonus for å slippe knappen akkuratt da det funker. Og i bosskamper må man hamre på en knapp noen ganger. Eller quicktime events. Woha, som om ikke folk var lei av det før engang God of War kom ut...

FPS spill, ikke helt AAA, men likevel ser det kurant ut, og de har et par solide folk på voicework... Kule våpen, og stort passende fiender og bra temposkifter. Musikken er ok (men kan fort bli forferderlig irriterende hvis man ikke liker genren, eller har snev av hodepine). Leveldesignet er lekkert også, da man ikke bare måtte seg se rundt hjørnet hele tia, men også opp og ned... Noe som ofte blir glemt av desginere der.

Men sugent manus, en historie som blir utvanna selv på de 6-8 timene historiebiten tar (og like gjerne kunne vært et introkapittel i en dårlig rollespillbok til settingen), totalt intetsigende hackesystem (som man MÅ bruke) i spesielt bosskampene, gjør det hele til en utfordring bare å komme seg gjennom singleplayer. Sitter igjen med en rushjobfølelse... Rammeverket (skytinga) er supert, men innpakningen (historien, manuset) og ekstraaction (hackinga) virker som bare er noe de måtte slenge på, framfor spilldrivende.

EA mediocre, ahoi!

Low point: Alle bosskampene.

High point: Brettet med heispuzzlinga og fryktelig mange etasjer med fiender.


6/10.

Ingen kommentarer: