lørdag 23. juni 2012

Mass Effect 3: Halfware strikes again

Etter å ha blitt skuffa massivt over Dragon Age 2, hadde jeg egentlig lite forhåpninger til at de skulle klare å følge opp Mass Effect 2 på en bra måte. Det klarte de heller ikke, selv om det vel er et ok spill. Hovedproblemet mitt med spillet er at de har kvesta så mye av hva "spilling" innebærer. UIen er håpløs, de må ha brukt millioner på CGIene, men i løpet av flere år klarte de ikke å porte inn questlogmåten fra de to første, hadde de ikke råd til noe annet enn en intern som var der to ganger i måneden plutselig? Spillinga blir konstant avbrutt av meningsløse filmsekvenser (som like gjerne bare kunne vært audio når man starta et oppdrag), man må gjennom sikkerhetssjekk på skipet etter hvert bidige oppdrag så det tar en stund før man kan fortsette. Og mange av samtalene er ikke interaktive i det hele tatt, man tar noens parti ved å "trykke" på dem. That's it. Legg på masse bytting av DVDer hvis man har konsoll, og lange pompøse CGI sekvenser, er det en tålmodighetsprøve iblant. Hovedquesten er også ikke så mye å skryte av - litt fordi det blir good vs evil in extremis som sjelden blir en veldig god historie, pluss at hele trioligien ender med at man må ta noen valg, hvor både UIen (som i realiteten ikke sier noe om hvilket valg man faktisk tar, etter å ha blitt forklart dem av en NPC!) ødelegger, og meningløs cgi igjen gjør sin entre. Samtidig er det flere viktige NPCer i spillet som tydeligvis har vært viktige i bøker og/eller DLCer, men som knapt nevnes her, så Mortal Kombat blir dypt i forhold sammenlignet med visse deler av spillet. Når ihvertfall en nemesis er totalt latterlig i tillegg, så blir det hele rimelig skuffende. Men her og der skinner spillet virkerlig. Sidequests blir aldri monotone some i ME1 (og man slipper mininga som var i ME2), men hvor bra de er varierer veldig. Noen synes bare å være et multiplayerbrett hvor man skal holde ut mot bølger av fiender som bare dukker opp uten noen atmosfære eller særlig mening, mens andre virker ment for å fortelle en historie og ha en mening (favoritt er N7: Cerberus Abductions) og ha en bra konflikt hvor man både får saklige snakkealternativer og bra med action (Migrant Fleet vs Geth er kanskje den beste seksjonen i noe spill jeg har spillt ever). Det er bare synd de gode tingene ofte drukner litt i at det virker som de vil lage en film eller en interaktiv bok istedet. Og med tanke på hvor gode Mass Effect tie in bøkene er... Rated: 7/10.

Ingen kommentarer: